Otevřená srdce

Otevřená srdce

Open Hearts/ Elsker dig for evigt

Drama / Romantický - Dánsko, 2002, 113 min

Režie: Susanne Bier

Scénář: Anders Thomas Jensen

Kamera: Morten Søborg

Hudba: Jesper Winge Leisner

Hrají: Mads Mikkelsen, Sonja Richter, Nikolaj Lie Kaas, Paprika Steen, Birthe Neumann, Niels Olsen, Ulf Pilgaard, Anders Nyborg, Ida Dwinger, Philip Zandén, Tina Gylling Mortensen, Tomas Villum Jensen, Sara Møller Olsen, Hans Henrik Clemensen, Michel Castenholt, Hanne Windfeld, Ronnie Lorenzen, Susanne Juhász, Birgitte Prins, Jens Basse Dam, Pelle Bang Sørensen, Stine Rosenfeldt Bjerregaard

Snímkem Otevřená srdce, který v roce 2002 posbíral řadu skandinávských filmových cen, se nám představí talentovaná dánská scenáristka a režisérka Susanne Bierová. Cecilie a Joachim jsou mladí a zamilovaní. Těší se na svatbu a spokojený společný život. Marie a Niels jsou manželé třicátníci, kteří vychovávají tři děti. Náhoda či osud změní životy obou párů. Jednoho dne potká Niels Cecilii. Stane se tak za zvláštních okolností, které příliš nepřejí lásce. Oba jsou jak zasaženi bleskem. Láska může někdy způsobit, že lidé ztratí kontrolu nad vším, čím doposud žili. Cecilie a Niles stojí před nejtěžším rozhodnutím svého života. Mají právo všechno zbořit a mají k tomu i dost odvahy? Film režisérky Susanne Bierové vypráví i o tom, co se stane, když do obyčejných všedních dní zasáhne tragická událost. Nic už není jako dřív, vše je podrobeno neúprosnému zkoumání smyslu a pravdivosti. Komorní příběh byl natočen ve stylu dánského manifestu Dogma, kterým mladí dánští tvůrci popírají některé postupy a manýry běžné filmové velkoprodukce a naopak zdůrazňují vnitřní pravdivost a neokázalost. 

recenze: 

Enšpígl : Už po prvních minutách mě bylo jasný, že sleduju pětihvězdičkovej majstrštyk. Tenhle urgán emocí ze severu profouknul všechny moje city až na dřeň. Každou minutu příběhu jsem si spolu s hlavními hrdiny doslova odžil. Tolik bolesti a současně tolik lásky v sobě nemá snad žádný jiný film. Přirozenost, která jde z filmu i z hereckých výkonů, je naprosto famózní. Je neuvěřitelný, že film se zcela obešel bez hudebního doprovodu a i v těch nejvypjatěších scénách sází pouze na herecký projev nebo dialogy. Během týdne je to už druhý dánský film, kterýmu sázím plnej počet a po našich TV chci jediný, více, mnohem více evropské kinematografie, protože jak se zdá, nachází se ve vynikající kondici. 

Sarkastic : Je pravdou, že tematicky podobných filmů bylo natočeno opravdu hodně. Ale už ne tolik tak moc kvalitně jako tento. Něco tak civilního, autentického, přirozeného, niterného a emocionálního jsem už dlouho neviděl. Tragická událost, která by se mohla stát opravdu každému, k tomu Dogma 95 + jeho pravidla a je na světě tak realistický film, až z toho člověka chvílemi mrazí. Když už je řeč o výše zmíněném hnutí, je fakt, že občasné přibližování kamery spolu se zrněním mě zpočátku trochu rušilo, ale pak jsem si na to zvykl a začal ty neuskutečněné verze určitých situací oceňovat. Divákovi pomůže k plnému procítění filmu také to, že motivy snad úplně všech protagonistů tak nějak vnitřně chápe (nebo alespoň v mém případě tomu tak bylo, zvláště v případě postav Mikkelsena a Richter, kteří podali opravdu výborné herecké výkony). A bylo mi jedno, že jsem tušil, kam vše spěje a jak to asi skončí. Nicméně, závěr je otevřený....ostatně tak jako život sám, že. Pro mě to je jasný plný počet. 

StarsFan: Nebudu lhát. Když mi v prvních vteřinách filmu naskočí certifikát Dogmy 95, spíše než nadšení to ve mně vyvolá jisté pochybnosti. Film bez umělého osvětlení? S ruční kamerou? Bez doprovodné hudby? Ve formátu 4:3? Všechny mé obavy se ale do deseti minut rozplynuly. Elsker dig for evigt není po technické stránce o nic horší než jakékoliv jiné drama. Jen působí opravdověji. Upřímněji. Méně vyumělkovaně. Více realisticky. První, co mě při sledování napadlo, bylo, jak rozdílně postavy jednají a jak odlišně se příběh vyvíjí v porovnání s tématicky podobně orientovanými snímky natočených ve Spojených státech. Pak mi došlo, že Dánové vlastně jen zbavili děj černobílého vidění. I docela kladná, sympatická postava se zkrátka k jiné podobně kladné, sympatické postavě může zachovat nehezky, i něco tak pozitivního jako láska může vést k obrovskému utrpení, i ten nejkratší moment našeho života může zhatit několikaleté plány. Málokterý film mě ve dvě v noci strhl tak, aby se mi i po probuzení stal zvláštní drogou, která zaměstnává můj mozek a naprosto mi zabraňuje přemýšlet o čemkoliv jiném. Jeden z mých nejintenzivnějších filmových zážitků za poslední měsíce, který ukazuje, že pro silný, strhující příběh není potřeba tragické úmrtí, složitý příběh nebo doprovodný soundtrack. Občas prostě stačí obyčejná scénáristická upřímnost, lidsky působící hrdinové a fenomenální herecké výkony.(13.07.2012)

Ainy: Je těžké popsat to co jsem právě viděla ... je to velice, velice silný příběh, který vykresluje tvrdou realitu života ... je natočen až neuvěřitelně opravdově, jakoby někdo stál s kamerou v prostředí jedné rodiny a její život natočil na pásku ... zasáhl mě skutečně dost.... jsem teď v takovém rozpoložení, že ani momentálně nedokážu popsat jak moc hluboko .... možná proto, že jsem někdy v minulosti také prožila něco podobného a stála jsem na stejné straně jako Marie ...

"Je naprosto upřímný," říká Susanne Bier o Mikkelsenovi, kterého režírovala ve filmech After the Wedding a Open Hearts. "Naprosto upřímný jako člověk, ale také naprosto upřímný jako herec. Nemyslím si, že je schopen to předstírat." K tomu všemu: "Na plátně je velmi sexy," říká Bier a dodává: "Je to ten nejméně ješitný herec, kterého jsem kdy potkal." "Je v něm extrémní citlivost," Dokonce i když hraje padoucha, stále dokáže dát tomu padoucha jistou tajnou lidskost a formulovat nejrůznější nuance."

Rozhovor se Sussane Bier - Jste žena, která objevila dánského herce Madse Mikkelsena, který se stal padouchem Bonda a hvězdou ve filmu Lov. Co vás k němu přitáhlo? Susanne Bier: Je super-charismatický, je to skvělý herec a je opravdu skvělý na pohled. Není na něm nic shovívavého nebo domýšlivého. Prostě se na postavy vrhne. 

audio komentář z otevřených srdcí

 Mads: Podívej se na moje oblečení! Moje bunda je jediná věc, kterou vlastním a která není adidas. 

Susanne: Proč sis vybral všechny hnědé a zelené barvy? A ty boty? 

Mads: Tak ho vnímám (svou postavu), a protože jsem takových šatů moc neměl, musel jsem si nějaké půjčit.

 Susanne: Protože naši diváci by měli vědět, že Mads nosí pouze tepláky. Hlavně z roku 1981, které jsou opět v módě, takže teď má záminku je nosit. :)

Ocenění

Robert Awards (Danish Film Awards)

  • 2003 - Vibeke Windeløv (Nejlepší dánský film) -vítězství
  • 2003 - Nikolaj Lie Kaas (Nejlepší herec ve vedlejší roli)- vítězství
  • 2003 - Paprika Steen (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) - vítězství
  • 2003 - Pernille Bech Christensen, Thomas Krag (Nejlepší střih) - vítězství
  • 2003 - Susanne Bier (Divácká cena) - nominace
  • 2003 - Susanne Bier (Nejlepší režisér)- nominace
  • 2003 - Mads Mikkelsen (Nejlepší herec v hlavní roli)- nominace
  • 2003 - Sonja Richter (Nejlepší herečka v hlavní roli) - nominace
  • 2003 - Birthe Neumann (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)- nominace
  • 2003 - Anggun (Nejlepší originální píseň)- nominace

Toronto International Film Festival

  • 2002 - Susanne Bier (Mezinárodní cena kritiků - zvláštní uznání) -  vítězství

San Sebastián International Film Festival

  • 2002 - Susanne Bier (Zlatá mušle pro nejlepší film) - nominace

většinu fotografií  jsem s díky nasdílela z fb @MadsMikkelsenItalia