
Dealer 2
Dealer 2
Pusher II
Drama / Thriller / Krimi / Akční - Dánsko / Velká Británie, 2004, 100 min
Režie: Nicolas Winding Refn
Scénář: Nicolas Winding Refn
Kamera: Morten Søborg
Hudba: Peter Peter
Hrají: Mads Mikkelsen, Kurt Nielsen, Leif Sylvester, Zlatko Burić, Ilyas Agac, Øyvind Hagen-Traberg, Maria Erwolter, Hüseyin Turan, Camilla Ramonn
Osm let po průlomovém hitu Dealer se režisér Nicolas Winding Refn vrátil k postavám a světu, které ho katapultovaly mezi nejsledovanější evropské filmaře. V druhém díle velmi volně navazuje na předchozí události, ale zaměřuje se tentokrát na postavu druhořadého dealera a prosťáčka Tonnyho v podání Madse Mikkelsena. Ten se vrací z vězení a rovnýma nohama zase končí ve svrabu malých i velkých krádeží, podfuků, šméček a vyrovnávání účtů. Během toho se pokouší zavděčit se svému přísnému otci, známému v podsvětí jako Klempíř, jeho kámoš a parťák O má čerstvě před svatbou a navíc se ještě Tonny dozvídá, že je otcem.
Refn tentokrát nechává klasické žánrové vzorce zcela stranou a místo energického existenčně vyhroceného vyprávění prvního dílu se noří hlouběji do nitra kodaňského podsvětí a především pak zkouší nahlédnout za zhuntované vizáže jeho galerky. Druhý Dealer tak ještě více demytizuje obraz gaunerů, jaký předkládají americké žánrové filmy. Ačkoli i v Kodani se svádějí mocenské boje a za vším stojí touha urvat si svůj kus žvance či stát se nejvyšším kápem, namísto idealizované noblesy mafiánských eposů či frajerskosti gangsterských thrillerů hollywoodské produkce Refn diváky zavádí do světa nočních podniků, autodílen a laciných bordelů. Příznačně pak jeho obyvateli nejsou žádní sofistikovaní zločinní géniové, ale pouze ztroskotané existence, lemplové a amatéři. Do tohoto marasmu ale režisér a scenárista v jedné osobě zasazuje strhující a ve svém vyznění mrazivý příběh o hluboko pohřbených emocích, který ústí až do tragédie antických rozměrů.
Nicolas Winding Refn opět využívá styl mísící naturalistické prostředí se syrovým realismem dokumentárně stylizované kamery, ale osm let mezi prvním a druhým dílem je znát ve výrazně jistějším a sevřenějším tvaru celého filmu, ale i propracovanější dramaturgii a precizním vedení herců. Hlavní pozornost na sebe po právu strhává vynikající Mads Mikelsen v ústřední roli Tonnyho. Jeho návrat k postavě, která v prvním díle byla jeho úplně první hereckou příležitostí v celovečerním filmu, stvrzuje svůj talent, ale i ambici vyhledávat náročné role. Během doby, která uplynula od prvního Dealera, se z tehdy neznámého mladíka stala zářící hvězda, která si získala mezinárodní pozornost televizním seriálem Rejseholdet, jenž jako první skandinávský krimi pronikl do zahraničí a dosáhl až na prestižní cenu Emmy. V roce vzniku druhého Dealera měl již Mikkelsen za sebou první hollywoodské angažmá, vedlejší roli v akčním Králi Artušovi. Také v dalších letech nabídky ze zámoří, jako byla role hlavního záporáka v bondovce Casino Royale či titulní hrdina ceněného hororového seriálu Hannibal, střídal s ambiciózními dánskými projekty typu Refnovy kontemplativní vikingské artovky Valhalla Rising, kostýmní romance Královská aféra, etického dramatu Hon nebo skandinávského westernu Spása
Recenze:
Malarkey: Je to už opravdu hodně dlouho, co jsem viděl první díl Dealera a tak jsem si říkal, že by bylo záhodno se pustit i do dalších dílů, aby se trilogie mohla postupně uzavřít. No a druhý díl si vzal na paškál poměrně debilní postavu, kterou tu ztvárnil Mads Mikkelsen. A jelikož už všichni víme, že Mads je velkým hercem, tak vězte, že tady se vysloveně vyřádil. Celý film na něm stojí a díky němu je tak geniální. Není třeba více slov. Na to se prostě podívejte a posuďte sami. Dlouho jsem se nesetkal s filmem, který stál a padal na jedné postavě, jako v tomto případě.
Marigold: Druhý Pusher vyniká větší pasivitou - Mikkelsenův Tonny byl už v jedničce ve vleku událostí i "vzorů". To se mu stává v příběhu prodchnutém jistým zvrhlým feťáckým "oidipovstvím" osudné. Mads je úchvatný, zavřený do sebe a směřující k závěrečnému tragickému gestu čistoty uprostřed svinstva. Tragickému proto, že je to gesto nevedoucí nikam - únik neexistuje. V tomto smyslu radikálnější a uzavřenější než jednička, která jakoby před beznadějí přeci jen trochu uhýbala
Ocenění
Robert Awards (Danish Film Awards)
- 2005 - Mads Mikkelsen (Nejlepší herec v hlavní roli) - vítězství
- 2005 - Henrik Danstrup, Nicolas Winding Refn (Nejlepší dánský film)- nominace
- 2005 - Nicolas Winding Refn (Nejlepší režisér) - nominace
- 2005 - Leif Sylvester (Nejlepší herec ve vedlejší roli) - nominace
- 2005 - Nicolas Winding Refn (Nejlepší původní scénář)- nominace
- 2005 - Morten Søborg (Nejlepší kamera) - nominace
- 2005 - Rasmus Thjellesen (Nejlepší výprava)- nominace
- 2005 - Jane Whittaker (Nejlepší kostýmy)- nominace
- 2005 - Anne Østerud, Janus Billeskov Jansen (Nejlepší střih)- nominace
- 2005 - Louise Bruun (Nejlepší masky) . nominace
- 2005 - Peter Peter (Nejlepší hudba) . nominace
- 2005 - Jens Bønding (Nejlepší zvuk) - nominace